Oleh SYED WAFA
Foto KOLEKSI SYED WAFA
Latifah: Nasib baik awak di rumah orang, kalau tidak saya kerjaaakan awak.
Hasnah: Awak ingat saya batang pisang ya? Sebelum awak kerjakan saya, saya kooorek biji mata awak.
Latifah: Eh…eh…sedapnyaaa, dah dirampasnya suami kita, mata kita pulak dia nak koreeek.
Hasnah: Awak tak pandai jaga suami, itu sebab dia cari yang laiiin.
BAGI para peminat filem Melayu pada era 1960-an pasti masih ingat akan dialog diatas ini yang menggambarkan babak dua orang madu ‘berperang mulut secara aman’ ketika sampai di banglo tepi laut milik Cik Rohani.
Tanpa pengetahuan Cik Latifah dan Cik Hasnah, Cik Rohani adalah isteri ketiga suami mereka Abang Jamil.
Walaupun babak itu hanya seketika tetapi ia menjadi rentetan babak seterusnya dan titik tolak sehingga rahsia Abang Jamil (P. Ramlee) beristeri tiga terbongkar ketika ‘tiga madu ini’ bertemu di banglo itu apabila Cik Hasnah (Jah Mahadi) yang ingin menggunakan bilik air di banglo berkenaan ternampak gambar Cik Rohani bersama Abang Jamil.
Meskipun Cik Hasnah mengajak mereka ‘berperang’ tetapi Cik Rohani, seorang wanita yang bijak dan berhemah tinggi. Beliau tidak mahu mereka ‘berperang’ kerana menganggap ia akan menjatuhkan martabat mereka sebagai wanita kerana semua yang terjadi bukan salah mereka tetapi Abang Jamil!
Itulah antara babak yang menarik dan mendebarkan dalam filem “Madu Tiga” arahan Allahyarham Tan Sri P. Ramlee dengan skrip oleh Allahyarham S. Kadarisman dan P. Ramlee.
Walaupun filem terbitan Malay Film Productions pada tahun 1964 ini adalah filem keempat lakonan Allahyarham Seniwati Jah Mahadi dan yang kedua arahan P. Ramlee yang melibatkan beliau sebagai pelakon, namun filem “Madu Tiga” telah mempopularkan beliau sebagai pelakon.
Sebabnya babak ‘perang mulut yang tenang tetapi panas’ antara isteri pertama, Cik Latifah dengan isteri kedua, Cik Hasnah, telah meletakkan nama Jah Mahadi di di tempatnya yang tersendiri.
Betapa tidak dengan wajahnya yang cantik dan suaranya yang lembut dan manja ketika melontarkan dialog berkenaan membuatkan nama beliau melekat di hati para peminat filem Melayu sejak dahulu hingga hari ini.
Begitulah hebatnya watak Cik Hasnah lakonan Jah Mahadi atau nama sebenarnya Khadijah Hodri yang dilahirkan di Johor pada tahun 1938.
Selepas mendirikan rumahtangga dengan Haji Mahadi, Khadijah Kodri bersama suaminya yang menetap di Johor Bahru berpindah ke Boon Teck Road, di Singapura.
Boon Teck Road adalah kawasan tempat tinggal para pelakon, karyawan seni dan kakitangan syarikat Malay Film Productions (MFP).
Di Boon Teck Road, Jah Mahadi mula didedahkan dengan kehidupan orang filem kerana Haji Mahadi telah lama menceburi bidang tersebut.
Bukan itu sahaja, beliau dan suaminya begitu rapat dengan P. Ramlee malah Seniman Agong itu pernah memberitahu Jah Mahadi, beliau boleh jadi pelakon tetapi beliau tidak mengambil serius perkara itu kerana tidak yakin kemampuan diri.
Bagaimanapun kalau sudah itu ketentuan-Nya tiada siapa yang boleh menghalang dan begitulah perjalanan seni Jah Mahadi sebagai pelakon di MFP.
Walaupun Jah Mahadi pernah berlakon sebagai Bunga Kemuning kawan Puspawangi (lakonan Allahyarham Seniwati Datin Saadiah dalam filem arahan P.Ramlee “Musang Berjanggut” (1959) tetapi tuah filem “Madu Tiga” kekalkan nama dan kewibawaan beliau dalam bidang lakonan.
Sebenarnya ketika mahu mengarah filem “Madu Tiga,” P. Ramlee berdepan dengan masalah mendapatkan pelakon yang sesuai bagi membolehkan beliau mengarah.
Realitinya, P. Ramlee hanya ‘bertemu’ pelakon wanita untuk menyantuni watak sebagai isteri pertama dan ketiga. ‘Kegagalannya’ untuk mendapatkan siapa pelakon yang layak menjadi isteri kedua membuatkan penggambaran tertangguh.
Bagaimanapun tiba-tiba, P. Ramlee teringat Jah Mahadi dan apabila beliau memberitahu Haji Mahadi tentang hasrat untuk mengambil Jah Mahadi berlakon mendapat keizinan Haji Mahadi dengan syarat jika isterinya bersetuju.
Kalau sudah rezeki tiada siapa yang boleh menghalang dan setelah mendapat keizinan daripada Haji Mahadi, P. Ramlee memanggil Jah Mahadi untuk menjalani ‘uji bakat.’
Akhirnya rezeki berpihak kepada Jah Mahadi dan beliau ditawarkan watak Cik Hasnah. Terbukti beliau memang berbakat dan berjaya membawa watak itu dengan berkesan!
Setelah “Madu Tiga,” Jah Mahadi membintangi filem “Pusaka Pontianak”(1965) arahan Ramon A. Estella, “Keranda Berdarah”(1969) diarahkan oleh Seniman Nordin Ahmad dan filem terakhirnya “Puaka”(1970) dengan pengarahnya, M. Amin.
Sebelum itu, Jah Mahadi pernah membintangi filem “Jula Juli Bintang Tiga”(1959) dan “Jula Juli Bintang Tujuh”(1962).
Seniwati Jah Mahadi bersara dari dunia seni apabila zaman kegemilangan Studio Jalan Ampas berakhir.
Ketika banyak pelakon berpindah ke Kuala Lumpur untuk meneruskan kerjaya mereka sebagai pelakon, Jah Mahadi mengikut Haji Mahadi menetap di Johor Baharu.
Jah Mahadi mempunyai enam orang anak. Melalui perkahwinannya dengan Haji Mahadi, beliau dikurniakan tiga orang anak perempuan iaitu Rasidah dan sepasang anak kembar bernama Saemah dan Saodah.
Bagaimanapun perkahwinan Jah Mahadi dan Haji Mahadi berakhir pada tahun 1966.
Jah Mahadi yang terus menyepikan diri dari dunia filem dimasukkan ke Hospital Tengku Ampuan Aminah pada 28 April 2001 dan keluar pada 11 Mei 2001.
Beliau meninggal dunia dunia pada 31 Mei 2001 pada usia 63 tahun kerana kencing manis dan darah tinggi.
Jenazahnya dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Mahmoodiah, Johor Bahru berdekatan pusara ibu dan ayahnya.
Kami di Ladybosz mendoakan semoga roh arwah dicucuri rahmat oleh Allah SWT dan ditempatkan dalam golongan orang beriman…Amin.
SYED Wafa pernah menulis dan melukis di Utusan Malaysia (sisipan Remaja), URTV, Mangga, Hai serta pernah menjadi Editor Majalah Oh-Gee.